2007-05-01

Diety

POWIEDZ RYBIE TAK

Wciąż zbyt rzadko...
Zgodnie z zaleceniami dietetyków ryby powinny pojawiać się na naszym stole przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Jednak Polacy wciąż jadają zbyt mało ryb, przeciętnie dwa razy mniej niż mieszkańcy Europy Zachodniej. Bywa i tak, że o rybach przypominamy sobie jedynie raz w roku, gdy zbliża się Wigilia i tradycja nakazuje przygotować potrawy z karpia i śledzia. To duży błąd, bo ryby, szczególnie tłuste gatunki, są prawdziwą skarbnicą korzystnych dla zdrowia substancji.

Pełno witamin...
Mięso ryb jest przede wszystkim źródłem pełnowartościowego białka, które jest łatwo strawne i przyswajalne. Zawiera również liczne sole mineralne: fosfor, cynk, selen, jod, potas, wapń i magnez. Chude gatunki ryb są dobrym źródłem witamin z grupy B, a tłuste zawierają sporo witaminy A i D. Ryby ze względu na zawartość tłuszczu dzielimy na: chude – szczupak, dorsz, sola, pstrąg, okoń; półtłuste – turbot, flądra, karp, halibut; tłuste – makrela, sardynka, łosoś, tuńczyk, śledź wędzony, węgorz.

Tłuste ryby w naszej diecie...
Żywieniowcy i lekarze doradzają ograniczenie tłustych pokarmów w diecie, jednak to zalecenie absolutnie nie dotyczy tłustych gatunków ryb morskich. Zawierają one bowiem niezwykle ważne dla naszego zdrowia niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Bardzo istotny jest wpływ kwasów omega-3 na funkcjonowanie układu krążenia. Naukowcy już od dawna zwracali uwagę, że Eskimosi z Grenlandii prawie nie zapadają na choroby serca. Okazało się, że dobrą kondycję układu krążenia zawdzięczają oni diecie bogatej w rybi tłuszcz będący źródłem kwasów omega-3. Również mieszkańcy japońskich wiosek rybackich, którzy jedzą około 200 g ryb dziennie, nie zapadają na chorobę niedokrwienną serca. Kwasy omega-3 działają ochronnie na układ krążenia na kilka sposobów. Zapobiegają agregacji, czyli zlepianiu się płytek krwi, dzięki czemu hamują powstawanie skrzepów będących jedną z przyczyn zawału serca. Dodatkowo działają przeciwmiażdżycowo i przeciwdziałają nadciśnieniu tętniczemu, ponieważ obniżają poziom cholesterolu całkowitego i trójglicerydów we krwi. Ważne jest również, że kwasy omega-3 są w stanie korzystnie zmieniać proporcje między frakcjami cholesterolu, obniżając poziom frakcji LDL („złego” cholesterolu) przy równoczesnym zwiększaniu poziomu HDL („dobrego” cholesterolu). W licznych badaniach wykazano, że kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne dla prawidłowej budowy i funkcjonowania mózgu i całego układu nerwowego. Biorą one udział w przenoszeniu sygnałów między komórkami nerwowymi i uczestniczą w złożonym procesie zapamiętywania i uczenia się. W ostatnich latach naukowcy zwrócili szczególną uwagę na fakt, że kwasy omega-3 odgrywają istotną rolę w rozwoju intelektualnym dzieci. Przeprowadzono ciekawe eksperymenty, które wykazały, że podawanie tych kwasów tłuszczowych dzieciom z dysleksją, dysgrafią i ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej) znacznie poprawiło ich zdolności intelektualne i wyniki w nauce. Kwasy tłuszczowe omega-3 działają również przeciwzapalnie, mogą łagodzić objawy alergii, astmy i łuszczycy. Działają stymulująco na funkcjonowanie naszego układu odpornościowego, a także, jak wskazują wyniki badań, mogą mieć znaczenie w profilaktyce nowotworowej.

Świeża ryba...
Ryby można przyrządzać na wiele rozmaitych sposobów – smażyć, piec na grillu, gotować, podawać w galarecie i z przeróżnymi sosami. Kupując świeże ryby, warto zwrócić uwagę, czy są one prawidłowo przechowywane, tzn. na ladzie chłodniczej lub na lodzie. Świeżość ryb można poznać po zapachu, który nie powinien być zbyt intensywny, oraz po ich wyglądzie. Ryby są świeże, gdy ich skóra jest gładka i wilgotna, a mięso elastyczne i zwarte. Łuski, jeżeli ryba je ma, powinny dobrze przylegać do skóry. Skrzela powinny mieć barwę różową lub czerwoną. Skrzela pokryte dużą warstwą śluzu, brązowe lub zbielałe, świadczą o tym, że ryba była przechowywana zbyt długo lub w niewłaściwych warunkach.

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar