2021-08-19

DZIECIAK

Idealne drugie śniadanie dla dziecka

 Idealne drugie śniadanie dla dziecka, 

czyli co i dlaczego warto zapakować do szkolnego plecaka?
 
 
Zdrowa i odpowiednio zbilansowana dieta u dzieci i młodzieży jest niezwykle ważna dla ich prawidłowego rozwoju zarówno fizycznego jak i intelektualnego. Dobrej jakości produkty i prawidłowo skomponowane posiłki spożywane co 3-4 godziny to zasady, które dotyczą nie tylko dorosłych, ale również dzieci. 
 
 
 
 
 
Podstawowe zasady komponowania menu dla dzieci i młodzieży
Według Instytutu Żywności i Żywienia całodzienne menu dla dzieci i młodzieży powinno dostarczać w zależności od wieku, masy ciała i wykonywanej aktywności fizycznej 1400 – 4000 kcal dziennie. Dieta dziecka niewiele różni się od tej dla dorosłych. Jednak, by zachęcić do jedzenia zdrowych dań, warto by były one kolorowe i ładnie podane. W wieku 4-18 lat można jeść właściwie wszystko, co zdrowe i zalecane również dla dorosłych. 
 
Różnice występują jedynie w ilości oraz odpowiednim rozkładzie makroskładników, takich jak białko, węglowodany i tłuszcze oraz zawartość witamin i składników mineralnych w poszczególnych posiłkach. W diecie dzieci i młodzieży białko powinno stanowić 12-15%, tłuszcze 30% a węglowodany 55-58%.
 
- Źle skomponowane posiłki oraz mała aktywność fizyczna w wieku szkolnym mogą doprowadzićdo poważnych chorób w dorosłym życiu. Nadwaga i otyłość to pierwszy krok do pojawienia się cukrzycy, chorób układu krążenia, czy nowotworów. Dlatego dobre nawyki żywieniowe warto kształtować już od najmłodszych lat. Zadbajmy o to, by posiłki były nie tylko smaczne, ale i zdrowe, jak również o to, by dzieci regularnie chodziły na lekcje w-f’u – mówi Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food.

Zdrowe przekąski, czyli co zapakować dziecku do szkoły? 
Przygotowując każdy posiłek dla naszych pociech powinniśmy pamiętać o ograniczeniu cukru i tłuszczów zwierzęcych, które nie przynoszą żadnych korzyści dla organizmu. Podstawą diety dzieci i młodzieży powinny być warzywa i owoce oraz dobrej jakości białko. Pamiętajmy również o dostarczaniu odpowiedniej ilości błonnika: chleb razowy, brązowy ryż, gruboziarniste kasze i pełnoziarnisty makaron. W posiłkach powinny również znaleźć się ryby i chude gatunki mięs, a także mleko i jego przetwory. 
 
Dietetyk podpowiada również co smacznego i zdrowego można zapakować dziecku do plecaka:
 
 
 
 
- Dobrą propozycją posiłku dla dziecka do szkoły jest kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z dużą ilością warzyw oraz będącym źródłem białka np. chudym mięsem lub nabiałem. W ramach przekąski, przy dużej liczbie zajęć polecam również dodatkowo garść orzechów i świeże lub suszone owoce oraz jogurt naturalny. Możemy też zapakować domowe, pełnoziarniste muffiny lub tzw. „kulki mocy” z nasion, orzechów i suszonych owoców, na które w internecie znajdziemy wiele zdrowych przepisów. Dobrze sprawdzają się również banany i marchewki, które dzieci lubią za ich słodki smak a są przy tym zdrowe i sycą na dłużej. Ciekawym rozwiązaniem będą również owocowe lub owocowo-warzywne gęste koktajle i smoothie, które przechowujemy w kubkach termicznych lub innych, szczelnych, wielorazowych opakowaniach. Natomiast młodzież prócz kanapek na pewno chętnie zabierze pudełko, czyli tzw. lunch box z sałatką na bazie pełnoziarnistego makaronu, kaszy lub brązowego ryżu z warzywami i indykiem lub soczewicą. – podpowiada Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food.
 

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar