2010-09-25

Profilaktyka

Kampania 5 porcji warzyw, owoców lub soku

Trwająca dwa lata kampania społeczna, promująca spożycie warzyw, owoców i soków wśród dzieci i dorosłych, dobiega końca. Mocna idea oraz ciężka praca organizatorów akcji przyniosły bardzo dobre efekty – wzrost spożycia promowanych produktów oraz zmiany w zwyczajach konsumenckich.

Kampania, którą sfinansowano ze środków Unii Europejskiej, budżetu Polski oraz członków Krajowej Unii Producentów Soków, miała na celu edukowanie konsumentów w zakresie prawidłowej diety, której niezbędnym elementem jest 5 porcji warzyw, owoców lub soku. Jak mówi Julian Pawlak, prezes Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków, organizatora akcji:
 
„Świadomość zdrowej diety oraz jej zasad to główne cele programu „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Chcieliśmy pokazać, jak ważne jest właściwe skomponowanie diety dla dzieci i całej rodziny i jakie korzyści płyną z wykorzystania w niej warzyw, owoców i soków”.
 
Wsparciem dla promocji wspólnych celów i idei związanych z kształtowaniem właściwych nawyków żywieniowych na terenie naszego kraju są kampanie „5 porcji warzyw, owoców lub soku” oraz  akcja „Owoce w szkole”. Kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” ma charakter edukacyjno-informacyjny. Dzięki tej drugiej dzieci w szkołach podstawowych mają możliwość spożywania warzyw, owoców i picia soków w placówkach. Środki na tą akcję pochodzą z funduszy europejskich i budżetu polskiego. Warto podkreślić, że kampanie promujące spożywanie warzyw, owoców i soków odbywają się nie tylko w Polsce ale i całej Unii Europejskiej. Polacy mieli okazję posłuchać o żywieniu m.in. w kampanii „Mrożonki pełne natury”. W Unii Europejskiej zrealizowano projekt „Jedz, pij i ruszaj się!”, którego celem było podkreślenie zalety spożywania owoców, warzyw i przetworów mlecznych oraz „Marchewka” – promujący spożycie soków i nektarów marchwiowych i marchwiowo-owocowych w Bułgarii i w Rumunii.
 
Program „5 porcji warzyw, owoców lub soku” bazował przede wszystkim na działaniach edukacyjnych prowadzonych na szeroką skalę w całym kraju. Ich ważnym elementem była kampania reklamowa w telewizji ogólnopolskiej, gdzie przedstawiano spot promujący Załogę 5, czyli przykładowy zestaw 5 porcji witamin dziennie – marchew, jabłko, banan, brokuł oraz butelka soku, oraz kampania w prasie kobiecej i Internecie. Reklamy prasowe miały na celu edukowanie rodziców w zakresie zdrowej diety dla ich dzieci. Jak mówi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia, ekspert programu: „Należy podkreślić, że odpowiedzialność za prawidłowe odżywianie dziecka spoczywa przede wszystkim na rodzicach. To oni powinni wybierać czas spożywania posiłków oraz ich skład”. Przeprowadzone działania objęły także konkurs dla szkół podstawowych, w którym do wygrania były rowery górskie oraz nagrody dla  szkół, które przysłały największą ilość prac. Akcja w szkołach miała na celu dotarcie z komunikatem kampanii do najmłodszych, aby także im, poprzez przyjazną formę zabawy i konkursu, przybliżyć zasadę 5 porcji witamin dziennie. Zabawa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem wśród dzieci, organizatorzy wybrali 49 zwycięzców z ponad 16 000 autorów prac!

Dużą rolę w kampanii odegrała także strona internetowa programu, podzielona na sekcje dla rodziców i dzieci. Dorośli mogli zapoznać się z mnóstwem porad i ciekawostek dotyczących warzyw, owoców i soków, poznać przepisy na pyszne potrawy i desery oraz przeczytać o praktycznych sposobach radzenia sobie z małym niejadkiem. Strona dla dzieci zawierała komiks, gry i ciekawostki, które poprzez zabawę edukowały dzieci w zakresie zdrowego żywienia. Staranny dobór materiałów, które ukazywały się na stronie WWW kampanii, przyniósł efekty w postaci wielu odwiedzin witryny.

W ramach kampanii, z okazji Dnia Dziecka, zorganizowane zostały dwie duże imprezy w Warszawie, podczas których animatorzy zabaw w przystępny sposób tłumaczyli milusińskim zasadę 5 porcji naturalnych witamin dziennie oraz zachęcali do zdrowego i aktywnego stylu życia. Wspólne rysowanie, śpiewanie oraz ćwiczenia stanowiły przyczynek do przemycania pozytywnych komunikatów o warzywach, owocach i sokach.

Kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” wspierana była przez grupę wysoko cenionych  ekspertów z dziedziny żywienia, psychologii żywienia oraz zdrowia m.in. dr Agnieszkę Jarosz z Instytutu Żywienia i Żywności, Justynę Domanowską-Kaczmarek oraz  dr Katarzyną Karolewską- Bochenek z Uniwersytetu Medycznego w Warszawie. Specjaliści, dzieląc się swoją wiedzą, znacząco przyczynili się do osiągnięcia dobrych wyników kampanii.

Badania przeprowadzone dla KUPS w kwietniu 2010 roku, a więc po półtora rocznych działaniach promujących ideę 5 porcji warzyw, owoców lub soku, pokazują, że dzięki kampanii udało się m.in.– zdecydowanie zwiększyć świadomość matek w kwestii zalecanej ilości dziennych porcji owoców, warzyw i soków. Zadowoleniem napawa fakt, że efektem kampanii okazuje się również coraz szersza świadomość, czym jest porcja. Wzrasta liczba osób zdających sobie sprawę, że już jedno średniej wielkości warzywo lub owoc stanowi zalecaną przez ekspertów porcję naturalnych witamin i składników mineralnych. Coraz więcej (już 33%) kobiet spożywa z reguły zalecane 5 porcji naturalnych witamin! Pamiętają także, aby dawać je swoim dzieciom. Zgodnie z ich deklaracjami aż 31% najmłodszych zjada codziennie 5 porcji warzyw, owoców lub soku. Dzięki intensywnym działaniom edukacyjnym kampanii sięgamy także częściej po witaminy w soku – więcej, bo aż 29% dzieci pija soki, a ich mamy wiedzą, że sok może być dobrą i wygodną formą podania owocu, także do szkoły.

Jak podkreśla ekspert z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowego Instytutu Badawczego, autor raportu dotyczącego faktycznego spożycia warzyw, owoców i soków:
 
„Kampanie społeczne, które mają na celu promocję zdrowych nawyków żywieniowych, miały wpływ na wzrost spożycia owoców i ich przetworów w 2009 r. o 5% wobec 2008 r. Prowadzone kampanie promocyjne uwrażliwiły na problemy związane z niewłaściwym żywieniem i przekonały do pożądanego działania, jakim jest wzrost spożycia owoców i soków. Jednak przebudowa niewłaściwych przyzwyczajeń żywieniowych ludzi jest procesem długotrwałym, a żeby osiągnąć pożądany i trwały efekt, należy kontynuować tego typu akcje edukacyjne”.

Jak przyznaje Julian Pawlak, prezes Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków:
"Pomimo pozytywnych efektów kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” ciągle jeszcze pozostaje sporo pracy do wykonania na polu edukowania Polaków na temat wprowadzania warzyw, owoców i soków do swojej diety. W planach Krajowej Unii Producentów Soków jest kontynuacja edukacji w tym zakresie poprzez program przeznaczony dla szkół podstawowych, który właśnie rozpoczęliśmy. To program edukacji w zakresie kształtowania właściwej diety dzieci w oparciu o owoce, warzywa i soki. Skierowany jest do klas I-III szkół podstawowych i polega na prowadzeniu zajęć edukacyjnych przez nauczycieli z wykorzystaniem dostarczonych przez nas materiałów edukacyjnych: scenariuszy lekcji, książeczek dla dzieci, broszur dla rodziców. Mamy nadzieję, że edukacja w tej formie przyniesie korzystne rezultaty dla całego społeczeństwa".

Komentarze (1)

nika (2010-11-09 10:50:04)
i herbata :)
skoro już mamy wypracowywać zdrowe nawyki, to proponuję do tego dodać jeszcze picie zielonej herbaty i będziemy zdrowsi (właśnie zjadłam drugie śniadanie w postaci jabłka i popijam zieloną herbatę od Irvinga :)).
Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar