2007-08-07

WARTO WIEDZIEĆ

UPRAWIAĆ SPORT CZY RACZEJ NIE?

Wady i zalety...
Oczywiste jest to, że uprawianie sportu ma wady i zalety, ale zdecydowanie jest więcej pozytywnych stron niż negatywnych. Wiadomo, że często można zrobić sobie krzywdę, gdy nie jesteśmy ostrożni, bądź tak nadwyrężyć mięśnie czy ścięgna, że nie można potem schodzić normalnie po schodach. Często można wylądować u lekarza, gdy sie przesadzi, ale jak sport działa na nas organizm i co nam daje?

Jak na nas działa?
Jesteśmy sprawniejsi...
- Poprawa wytrzymałości i siły systemu mięśniowego.
- Stabilizacja i wzmocnienie stawów.
- Wzrost gęstości kości, a w efekcie oddalenie niebezpieczeństwa zachorowania na osteoporozę.

Wszystko z umiarem, a będziemy młodsi...
Trening fitness przedłuża życie i działa jak kuracja odmładzająca, gdyż regularny wysiłek fizyczny stymuluje wydzielanie niewielkich ilości hormonu wzrostu, który działa odmładzająco na dorosły organizm. Jednak zbyt intensywny trening nasila produkcję wolnych rodników w organizmie i powoduje zmiany hormonalne (spadek poziomu testosteronu), co w efekcie prowadzi do przyspieszonego starzenia się.

Samopoczucie...
- Ulega zdecydowanej poprawie (nawet przy melancholijnych skłonnościach).
- Ruch przyczynia się do zwalczania stanów depresyjnych.
- Ćwiczenia pomagają wyciszyć się wewnętrznie nerwusom, a leniwców pobudzają do życia.

Nasz organizm...
- Stabilizacja ciśnienia krwi.
- Obniżenie poziomu cholesterolu i trójglicerydów.
- Zmniejszanie ryzyka zawału serca i udaru mózgu.
- Zwiększenie wydolności mięśnia sercowego.
- Polepszenie ukrwienia wszystkich organów wewnętrznych, tkanek i mięśni, a w efekcie - lepsze zaopatrzenie całego organizmu w tlen i składniki odżywcze.

Figurka...
- Poprawa napięcia mięśni i skóry daje efekt smukłej, wysportowanej i młodej sylwetki.
- Prostują się przygarbione plecy, brzuch przestaje wystawać, znikają niepożądane fałdki tłuszczu.
- Waga - ulega obniżeniu, bez drastycznych wyrzeczeń kulinarnych
- Zdarza się, że pozostaje niezmienna, gdy - mimo utraty tkanki tłuszczowej - nastąpi przyrost masy mięśniowej (mięśnie są cięższe od tkanki tłuszczowej).
- Polepsza się przemiana materii, czego efektem jest szybsze wydalanie toksyn i skuteczniejsze wchłanianie składników odżywczych.

Hormony...
- Hormony stresu (adrenalnia i kortyzol) są skuteczniej usuwane z organizmu.
- Hormony szczęścia (endorfiny) są wytwarzane szybciej, dając nam uczucie zadowolenia i miłego zmęczenia po treningu.
- Regularne uprawianie ćwiczeń obniża poziom estrogenu – hormonu, który powoduje rozrost tkanki nowotworowej raka piersi; zapobiega insulinooporności komórek, która może być przyczyną cukrzycy.

Myślę, że teraz wszyscy otrzymali odpowiedź na pytanie czy warto uprawiać sport i podjąć jakiś wysiłek fizyczny. Teraz tylko wprowadzić to w życie...

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar