2007-06-16

WARTO WIEDZIEĆ

PRZEPYSZNE POMIDORY

Dobry w każdej postaci...
Zamiast schabowego talerz pełen pomidorów! Pomidory zjadaj na surowo, grilluj lub gotuj, ale jak najkrócej, by nie utraciły cennej witaminy C. Najlepsze są sezonowe – świeże i dojrzałe w pełnym słońcu, a nie w dojrzewalni, poobijane podczas transportu, pozbawione smaku i zapachu. Jeśli pomidory będą miały drobne niedoskonałości lub będą niezbyt wyrośnięte, tym lepiej, bo oznacza to, że nie były traktowane nawozami sztucznymi i „wspomagaczami” dojrzewania.

Powinniśmy je docenić...
Pomidory zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów: prostaty, płuc, jelita grubego, trzustki i żołądka. Zawarty w nich likopen zmniejsza ryzyko chorób serca i przeciwdziała starzeniu się. Najlepiej jeść je w sosach, zupach i pasteryzowanych sokach, wtedy likopen jest najlepiej przyswajalny. Są bogatym źródłem witaminy C, która wzmacnia organizm. Zawierają również dużo obniżającego ciśnienie potasu. Korzystne dla zdrowia właściwości pomidorów będą jeszcze większe, jeśli do sosu dolejesz oliwy z oliwek, która wzmacnia działanie substancji zawartych w pomidorach. Możesz także kupić suszone pomidory i podgryzać je w czasie pracy lub przed telewizorem. Zastąpią paluszki, chipsy i czekoladki. Suszone w słońcu mają mnóstwo witamin, błonnika i zero tłuszczu.

Pij sok...
Propozycja drugiego śniadania...Na drugie śniadanie przygotuj sok lub skorzystaj z gotowych w kartonach. Sok z pomidorów dostarczy ci optymalną dawkę witamin i minerałów. Pomidor ma mało kalorii. Szklanka soku to tylko 26 kcal. Do soku możesz dosypać świeżych ziół, które wspomagają przemianę materii, a także zmieszać go z serwatką lub maślanką. To zdrowa mieszanka dla twoich jelit. Sok pomidorowy dodany do serwatki jest bombą witaminową. Zawarty w tym daniu błonnik wspomaga odchudzanie. Możesz go zmieszać także z maślanką. Zawiera ona dużo wapnia, który wspomaga spalanie tłuszczu. Pół litra pokrywa 75% dziennego zapotrzebowania organizmu na wapń.

Moc ziół z...
Zamiast soku może być talerz pomidorów z ulubionymi ziołami i łyżką oliwy lub oleju. Świeże zioła są wielkim sprzymierzeńcem odchudzania. Oregano dezynfekuje i odtruwa organizm. Rozmaryn pobudza krążenie krwi i ułatwia trawienie tłuszczów. Szczypiorek zawiera witaminy z grupy B, a także witaminę C i PP, karoten, wapń oraz potas. Tymianek łagodzi dolegliwości układu pokarmowego. Zioła najlepiej siekać na wilgotnej desce, wtedy nie tracą aromatu. Dosypuj oszczędnie, bo nadmiarem łatwo zabić główny smak potrawy. Nie sól. Sól zatrzymuje wodę w organizmie i utrudnia usuwanie szkodliwych substancji. Wpływa niekorzystnie na elastyczność skóry. Zastąp sól ziołami. Zacznij przyprawiać wszystkie dania świeżymi lub ususzonymi ziołami. Po miesiącu przyzwyczaisz się i odkryjesz nowe smaki, sól zabija bowiem smak potraw. Poza tym bez niej twój organizm będzie lepiej trawił. Wybierz oliwę z oliwek lub olej rzepakowy i łyżką polej pomidory. Oliwa z oliwek zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminę E. Chroni skórę przed wolnymi rodnikami przyspieszającymi proces starzenia. Wzmacnia naturalną barierę ochronną naskórka, zapobiega utracie wody, nawilża i wygładza skórę. Olej rzepakowy zmniejsza prawdopodobieństwo choroby wieńcowej, chroni przed rakiem, chorobami skóry i mózgu.

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar