Konkursy/

2007-03-20

Włosy

PRZEPIĘKNE WŁOSY

Włosy są ważnym atrybutem kobiecej urody. W trosce o ich piękny wygląd fundujemy im różne zabiegi fryzjerskie i pielęgnujemy coraz lepszymi odżywkami i maskami. Regularna pielęgnacja na pewno poprawia wygląd włosów, jednak ogranicza się do ich zewnętrznej części, łodygi, która składa się z martwych, zrogowaciałych komórek. Nie zachodzą w nich już żadne procesy biologiczne, a pielęgnacja daje jedynie efekt wizualny, polegający głównie na wygładzeniu łusek osłonki włosa. Rzeczywisty wpływ na kondycję włosów ma prawidłowa dieta, ponieważ wraz z krwią substancje odżywcze dostają się do żywej części włosów, gdzie odbywa się ich wzrost.

Nasza dieta i jej wpływ
Podstawowym budulcem łodygi włosa jest włókienkowate białko zwane keratyną. Jej strukturę tworzą długie łańcuchy polipeptydów zbudowane z aminokwasów, w których znaczny udział mają aminokwasy zawierające siarkę – cysteina (17%) i metionina (0,5%). Dzięki obecności tych aminokwasów możliwe jest powstanie tzw. mostków dwusiarczkowych, które pełnią funkcję wzmocnień keratynowej konstrukcji i nadają jej prawidłową strukturę przestrzenną. Dużą ilość aminokwasów siarkowych zawierają jajka, ryby, fasola, soja i pełnoziarniste produkty zbożowe. Organizm jest również w stanie sam wytwarzać cysteinę, pod warunkiem że otrzymuje w diecie dostateczną ilość siarki. Bogate w siarkę są produkty roślinne o ostrym smaku: rzodkiewka, cebula, czosnek, chrzan i rzeżucha. Gdy nasza dieta obfituje w dużą ilość nasyconych tłuszczów zwierzęcych, włosy mogą stać się matowe i łamliwe. Piękny połysk zapewni włosom żywność bogata w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Najlepszym źródłem NNKT są oleje roślinne, tłuste ryby morskie, a także orzechy oraz nasiona dyni i słonecznika. Niezwykle ważny dla dobrej kondycji włosów jest kompleks witamin z grupy B. Ich niedobory mogą stać się przyczyną wypadania włosów, nieprawidłowego rogowacenia lub nadmiernego łojotoku. Najlepszym źródłem witamin z grupy B są drożdże piwne, ale spore ich ilości znajdują się również w wątróbce, kiełkach pszenicy i produktach pełnoziarnistych. Dla właściwego wzrostu włosy potrzebują licznych biopierwiastków, ale wyjątkowo szybko na ich kondycji odbija się niedobór żelaza i cynku. Kobiety są szczególnie narażone na niedobór żelaza, ponieważ tracą pewną ilość tego pierwiastka podczas każdej miesiączki. Gdy deficyt żelaza nie jest uzupełniany odpowiednią dietą, mogą pojawiać się problemy z włosami, które stają się łamliwe i ulegają przerzedzeniu. Bardzo dobrym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza jest czerwone mięso. Spore ilości żelaza zawierają także suszone morele, orzechy, nasiona dyni, rodzynki i razowy chleb pełnoziarnisty. Jednak w produktach roślinnych występuje tzw. żelazo niehemowe, które jest słabiej przyswajalne niż żelazo hemowe obecne w mięsie. Przy uzupełnianiu niedoborów żelaza warto pamiętać, że jego wchłanianie znacznie przyspieszają pokarmy bogate w witaminę C. Cynk jest biopierwiastkiem, który działa stymulująco na porost włosów i hamuje nadmierne ich przetłuszczanie. Doskonałym źródłem cynku są ostrygi. Dużo cynku zawierają również pestki dyni i słonecznika, mięso indyka, jajka, drożdże piwne i grzyby.

Włosy są bardzo czułym wskaźnikiem, ponieważ szybko reagują na wszelkie niedobory żywieniowe. Warto więc o nie dbać, by wyglądać pięknie, zdrowo i ponętnie.

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar