2020-04-16

Czy wiesz, że...

Najlepsze sposoby na kaca

Alkohol, niezwykle często obecny na stołach podczas spotkań towarzyskich oraz imprez rodzinnych czy firmowych, stanowi dla ludzkiego organizmu spore obciążenie. W pierwszej fazie pomaga się rozluźnić i wprawia w dobry nastrój, na drugi dzień jednak często poważnie daje nam się we znaki. Ból głowy, zmęczenie mięśni, uczucie nieświeżości, problemy żołądkowe – brzmi znajomo?

 






Kac w wielu przypadkach okazuje się uciążliwy i trudno szybko się go pozbyć. Istnieją jednak różne sposoby, które pozwalają na ograniczenie negatywnych skutków picia alkoholu lub przyspieszają powrót do pełni sił. Jakie są najlepsze sposoby na kaca i dlaczego o potencjalnych skutkach szampańskiej zabawy warto pomyśleć wcześniej? Podejdź do tej imprezy jak do projektu i zaplanuj kolejne jej fazy tak, by uniknąć negatywnych konsekwencji spożycia alkoholu.

Faza przygotowawcza: przed imprezą

 

Jak i przy wielu innych dolegliwościach, tak i w przypadku kaca dużo skuteczniejsze okazują się środki zapobiegawcze niż leczenie po fakcie. Oczywiście nie każdą imprezę, na której pojawią się duże ilości alkoholu, planuje się z wyprzedzeniem – wiele z nich ma charakter spontaniczny – ale w niektórych przypadkach, takich jak imieniny wujka, wesele czy impreza andrzejkowa, możesz skutecznie zadziałać jeszcze zanim wyjdziesz z domu. Co może pomóc uchronić się przed kacem?

 
 

  • Dobry sen – jeśli na imprezie pojawisz się wypoczęty, twój organizm lepiej poradzi sobie z działaniem alkoholu
  • tłusty, obfity posiłek – dzięki niemu ochronisz żołądek i sprawisz, że wchłanianie alkoholu będzie wolniejsze
  • odstawienie lub ograniczenie papierosów – wysokie stężenie nikotyny we krwi wzmacnia działanie alkoholu, szczególnie jego negatywne skutki, lepiej więc będzie tego dnia powstrzymać się od palenia


Faza wykonawcza: w trakcie imprezy


 

Brawo! Jeśli przed wyjściem na imprezę udało ci się wprowadzić w życie kilka prostych zaleceń wspomnianych w pierwszej fazie, już masz dużą przewagę nad potencjalnym kacem. Pamiętaj jednak, że bardzo duży wpływ na to, jak będziesz się czuła nazajutrz, mają twoje wybory podczas samej imprezy. Sposób spożywania alkoholu bezpośrednio wiąże się bowiem z tym, jak organizm go przyswaja i przetwarza. O czym trzeba pamiętać podczas imprezy?

 
 

  • Przerwy między drinkami – staraj się, by wynosiły co najmniej 20 minut lub więcej, by twój organizm miał czas na przyswojenie każdej dawki alkoholu
  • woda niegazowana – po każdej dawce alkoholu zaleca się wypicie szklanki niegazowanej wody (dwutlenek węgla zawarty w gazowanych napojach wzmacnia działanie alkoholu); warto zresztą popijać ją regularnie w ciągu całej imprezy i wypić jej sporo tuż przed położeniem się do łóżka
  • jeden typ alkoholu – mieszanie różnych typów alkoholu, a szczególnie tych mocnych (wódka, whisky) z musującymi (piwo, szampan, prosecco), potęguje negatywne skutki alkoholu i sprawia, że mamy większego kaca
  • drinki bez słomek – picie alkoholu przez słomkę i przetrzymywanie go w ustach sprawia, że szybciej „uderza on do głowy”, a ponadto jednorazowe słomki nie są ekologiczne


Faza końcowa: po imprezie


 

Wysiłki podjęte we wcześniejszych fazach powinny sprawić, że w fazie końcowej nie będziesz już musiał sięgać po żadne poważne środki. Jak w każdym projekcie, tak i tu mogą się jednak zdarzyć potknięcia – może czegoś nie dopilnowałaś, a może po prostu wypiłaś zwyczajnie za dużo i środki profilaktyczne nie były w stanie zniwelować wszystkich negatywnych skutków tej szalonej nocy... Jeśli tak właśnie było, w dzień po imprezie warto zastosować następujące sposoby na kaca:

 

 

  • elektrolity – po przyjęciu dużej dawki alkoholu poziom nawodnienia organizmu jest znacznie obniżony: warto więc sięgnąć po elektrolity rozpuszczalne w wodzie, które wspomagają różne funkcje fizjologiczne organizmu, w tym regulację jego nawodnienia
  • letni prysznic – odświeża i oczyszcza skórę, dzięki czemu może ona swobodniej oddychać
  • spacer – pomaga dotlenić organizm, tym samym poprawiając ogólne samopoczucie i znacznie łagodząc ból głowy
  • sen – jeśli to tylko możliwe, wróć do łóżka i prześpij się: wtedy organizm regeneruje się najszybciej


 

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar