2013-02-05

Diety

Niewłaściwe nawyki żywieniowe Polaków – problem otyłości

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia w Polsce wynika, że około 62% mężczyzn i 50% kobiet ma mniejszą bądź większą nadwagę. Wszystko wskazuje na to, że dane te będą coraz bardziej zatrważające. Co można zatem poradzić Polakom w kwestii nawyków jedzeniowych?












Jest kilka zasad, o których warto pamiętać, by nie przybierać dodatkowych kilogramów:

Po pierwsze - powinno się uporządkować swój harmonogram jedzenia. Najlepiej jest podzielić dzień na kilka posiłków (4-5) podawanych w równych odstępach czasu.

Po drugie
– zminimalizować spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Produkty te, jak napoje gazowane, mleczna czekolada, fast foody, słodycze, białe pieczywo zawierają dużą ilość węglowodanów, których organizm w normalnych warunkach nie jest w stanie przyswoić bez szkody dla siebie .

Po trzecie - powinno się jeść tylko tyle, aby zaspokoić głód. „Niestety życie w biegu sprzyja podjadaniu i późnym, obfitym posiłkom. Dlatego zamiast zaspokajać głód, jemy zbyt dużo i czujemy się przepełnieni. To przyczynia się do powiększenia objętości żołądka, a w konsekwencji do wzrostu zapotrzebowania na jedzenie” – tłumaczy lek. med. Agnieszka Lemańczyk, Centrum Odmładzania i Odchudzania Czapielski Młyn.

Po czwarte
– posiłki powinno się spożywać powoli, bez pośpiechu, dokładnie przeżuwając. Jedząc szybko, łatwo jest przeoczyć moment poczucia sytości.

Nawyki, które działają na naszą niekorzyść:
„Jemy szybko i o nieregularnych porach. Wiele osób pierwszy większy posiłek spożywa dopiero po pracy, tj. koło godziny 19 lub 20! Na dodatek, posiłki, które spożywamy są często bardzo ubogie w wartości odżywcze. Dostarczamy swojemu organizmowi w jedzeniu ogromne ilości toksyn, co później przekłada się negatywnie na jego funkcjonowanie. Efekt – uczucie wzdęcia, biegunki, mdłości, zatwardzenie, ogólne zmęczenie i rozdrażnienie” – mówi lek. med. Agnieszka Lemańczyk.

Widać, że zachowanie odpowiedniej wagi, nie musi wymagać od nas wiele wysiłku. Czasami wystarczy konsekwencja, dyscyplina, właściwe nawyki żywieniowe i 30 minut aktywności fizycznej dziennie!
 

Komentarze (2)

Magda Kol (2013-02-15 15:13:23)
dobre porady ...
... niestety bardzo trudne do zastosowania, kiedy się pracuje na pełen etat. Trudno jest przygotowywać sobie wartościowe jedzenie podczas pracy, bo po pierwsze nie mamy do tego warunków, a nawet jeżeli są warunki to ciężko jest z czasem...
sylvana (2013-02-06 22:25:20)
Dobrze...
 że to przeczytałam 
Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar